Friday, April 4, 2008

Pengurusan Pendidikan

Merenung kembali Pengurusan Pendidikan
Sesebuah entiti pengurusan wajar dicirikan urusan sebenarnya. Dalam konteks pengurusan pendidikan di Jabatan Pelajaran Negeri/Bahagian/Daerah, terdapat satu sektor/unit yang khusus mengurus perkhidmatan guru iaitu Sektor Pengurusan Perkhidmatan Pendidikan yang merangkumi pembangunan pendidikan, pengurusan kewangan pendidikan, dan sub-sub bidang yang berkaitan dengan perkhidmatan guru. Selepas terlaksananya penstrukturan semua kementerian pendidikan, jabatan-jabatan pendidikan negeri telah distruktur semua dengan menyediakan beberapa jawatan (pengurusan) untuk Pegawai Tadbir dan Diplomatik atau PTD. Sektor yang diketuai PTD ialah Sektor Pengurusan dan Perkhidmatan Pendidikan yang kini dikenali sebagai Sektor Khidamat Pengurusan dan Pembangunan (SKPP).

Apakah rasional sebenar PTD ditempatkan di setiap JPN (kemungkinan setiap PPD/PPG pada masa akan datang) masih menjadi tanda tanya. Sektor yang selama ini diketuai seorang DG tidak menghadapi sebarang masalah kecuali ada tuduhan mengatakan aspek pengurusan kewangan adalah lemah. Sekiranya ini menjadi beban bukti untuk mengambil alih jawatan DG bagi menempatan PTD, saya rasa kita perlu merenung kembali takrif sebenar pengurusan pendidikan dan erti sebenar kewujudan jabatan pendidikan di setiap negeri, yang saya yakin jabatan paling ramai kakitangan di setiap negeri di Malaysia - yakni bergantung jumlah guru di setiap negeri.


Setelah hampir setahun diterajui PTD, di kalangan guru seluruh negara kita ingin mengetahui prestasi mereka di setiap JPN. Adakah mereka compatible kalau dinilai daripada segi pengurusan pendidikan setiap negeri? Terdapat rungutan-rungutan mengatakan keadaannya amat di luar jangkaan di mana terdapat banyak masalah ketidakselarasan bagi semua peringkat pendidikan dan yang paling ramai merungut ialah di kalangan PPD/PPG/PPDK dan Pengetua/Guru Besar kerana terdapat "selera" baru di sebalik pengurusan pendidikan ala PTD daripada pengurusan pendidikan DG. Menurut beberapa Pengetua ketidaksesuaian PTD adalah disebabkan kejahialan mereka terhadap kehendak dan tuntutan pengurusan pendidikan (education management) lantas menyebabkan tiadanya 'ruh' pendidikan dalam tatacara pengurusan mereka. Pengurusan pendidikan lebih daripada sekadar mencapai pen dan mengemukakan arahan dan pekeliling.

Pengurusan pendidikan wajar kontekstual, reciprocal dan lebih penjiwaan terhadap tuntutan sebenar pendidikan sarwajagat. Ia bukan paper work, bukan mengintip kesilapan kesilapan dan menyatakan hukuman kepada guru (yang ini Pengarah Pendidikan Negeri perlu berganda peka). Penjiwaan pendidikan memberi interaksi peringkat pengurusan dengan guru-guru lebih profesional searas di samping guru-guru akan lebih merasa berhubungan dan bersambungan dalam pembangunan pendidikan tanahair.

______________________

1 comment:

Mr.Owl said...

I fully agree with your views as far as education management is concerned. An officer with no sufficient education management background will be out of place in a state education department. I hope the government stop positioning these category of officers in the department as they will not be able to deliver effectively. Teachers and students will be the victims when a department's delivery system is hampered by unnecessary procedures and regulation. Any officer who intends to serve in Sarawak must understand one thing about Sarawak: it is the largest state in Malaysia with a unique social and physical environment.

Such knowledge is important to ensure efficient education management in Sarawak.